woensdag 29 augustus 2012

angst! niet bang!?

Als eerst wil ik Thanh-Tam bedanken. Bedankt Thanh-Tam. Met veel liefde en aandacht begeleidt TT ons bloghuis. Dit wou ik even kwijt.


Gistermiddag lag ik in mijn bed. Er vlogen stemmen door me heen zoals altijd en angst. Er is veel waar ik angstig voor kan zijn en paranoide. Zoals satelieten, radiogolven, elektrische velden straling en "rare" luchtjes. Allemaal verschijnselen die we ervaren en geloof ik weinig aan kunnen doen.
Een conclusie was al gauw dat ik eigenlijk vooral angstig ben voor mezelf. Zoiezo schrik ik weleens als ik met een sjagrijnige kop in een spiegel kijk. Ja ik ben soms onzeker over mijn uiterlijk. Maar ja iemand met een polio hoofd kan geloof ik gelukkig en tevreden zijn. Aangenomen dat ik angstig ben voor mezelf rijst de vraag op Waarom.

Ben ik angstig voor mezelf ik registreer dat ik me zorgen maak om mezelf dit kan ook zelfzuchtig egoistisch of gewoon een verspilling van energie zijn. Dit zelfde kan ook gelden om zorgen om anderen. Een goed voorbeeld is de zorg die ik voel voor een vrouw die ik al lang niet gezien heb. Waar zou ze zijn met wie is ze gaat het goed met haar? Een thema dat vaak terugkomt bij muziek die ik luister. Dan zeg ik tegen mezelf ik hoop dat het goed met haar gaat. Voor de rest ken ik er weinig aan .. Toch blijft deze angst terugkeren. Ik voel dat dit zo zal blijven tot aan mijn dood. Dat ik deze angsten vaak op een persoon projecteer is een feit. Die angsten hebben voel ik met gevoelens in mijzelf te maken zoals geaccepteerd willen worden, lief gevonden worden willen dat er iemand van mij houd. Ik ben blij dat ik deze angsten in mijzelf kan zien. Ondanks deze gevoelens denk ik dat angsten in mij minder makkelijk zijn te duiden dan simpel samengevat: Hoe gaat het met de vrouw van mijn dromen en zou het ooit wat worden tussen ons. Natuurlijk is het menselijk om je zorgen te maken om dit soort zaken. De angst voor mezelf ligt denk ik toch bij mezelf. Dit kan komen door bijvoorbeeld niet verwerkte trauma's, ervaringen die ik moeilijk kan plaatsen in het verleden. Het blijft een moeilijke vraag voor mij wat mijn grootste angsten zijn voor mezelf.
Een liedje over kleine angstjes

1 opmerking:

  1. Hai Atta,

    Dankjewel voor je compliment en cadeau!
    Ik heb nog naar de Elvis lied 'It's midnight' geluisterd. Ik vind hem ontroerend mooi.

    BeantwoordenVerwijderen